Informacje nt przetwarzania danych osobowych / plików cookies: » szczegóły

Biuletyn Informacji Publicznej (BIP) * Szkoła Podstawowa nr 6

http://sp6.bip.klodzko.pl/
Strona główna BIP: gov.pl/bip
Strona główna instytucji: http://www.sp6klodzko.szkolnastrona.pl
Wewnątrzszkolne zasady oceniania WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA 2020/2021

Kategoria menu:Wewnątrzszkolne zasady oceniania

WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA 2020/2021

Treść informacji

Wewnątrzszkolne zasady oceniania

 

§ 108. Postanowienia ogólne:

 1. Ocenianiu podlegają:

 

1)osiągnięcia edukacyjne ucznia;

2)zachowanie ucznia;

 

2.Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.

 

3.Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:

 

1)wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;

 

2)wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania –w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.

 

4.Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.

  

5.Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

 

1)informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,

2)udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć

 

3)udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,

 

4)motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,

 

5)dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,

 

6)umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.

 

 6. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

 

1)formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych semestralnych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,

 

2)ustalenie kryteriów oceniania zachowania,

 

3)ocenianie bieżące i ustalenie ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole,

 

4)przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych,

 

5)ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,

 

6)ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,

 

7)ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

 

7. Wymagania edukacyjne, o których mowa w art. 44b ust. 8 pkt 1 z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:

a) posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy- Prawo oświatowe;

b) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;

c) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującą na potrzebę takiego dostosowania- na podstawie tej opinii;

d) nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt a-c, który jest objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole- na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy- Prawo oświatowe;

e) posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego- na podstawie tej opinii. 

 

8. Wewnątrzszkolne zasady oceniania obejmują dwa etapy kształcenia:

 

1)I etap – ocenianie w kl. I-III szkoły podstawowej,

 

2)II etap – ocenianie w kl. IV-VIII szkoły podstawowej.

 

8. Lista zajęć edukacyjnych w poszczególnych klasach co roku określana jest w projekcie organizacyjnym szkoły, dla każdego etapu nauki.

 

9. Lista ta stanowi podstawę do semestralnego i rocznego klasyfikowania uczniów oraz wypełniania świadectw promocyjnych.

 

10. Każdy rok szkolny składa się z dwóch semestrów, których czas trwania ustala dyrektor szkoły na radzie pedagogicznej rozpoczynającej rok szkolny.

 

§ 109. Postanowienia szczegółowe dotyczące I etapu edukacji

 

1. Ocenianie bieżące, semestralne, roczne.

1)Bieżące postępy uczniów wyrażane są punktami:

 

a)6 p. –osiągasz (wspaniałe, doskonałe) wyniki,

b)5 p. –osiągasz bardzo dobre wyniki,

c)4 p.– osiągasz dobre wyniki,

d)3 p. – starasz się, ale popełniasz błędy,

e)2 p.– popraw się,

f)1 p.– nie robisz postępów, popracuj więcej.

2)Ocenianie z języków obcych jest adekwatne do ocen stosowanych w kształceniu zintegrowanym.

3)W określaniu zachowania używa się następującej skali:

a)znakomite, skrót – z,

b)bardzo dobre, skrót – bdb,

c)dobre, skrót – d,

d)wymaga poprawy, skrót – wp.

4)Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.

5)Uczniowie otrzymują na koniec roku jedną ocenę opisową ze wszystkich zajęć, w tym z języków obcych, a drugą, także opisową, z zachowania. Z religii stosuje się następującą skalę ocen: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny.

6)Roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uwzględnia:

a)- poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego,

b)- wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.

Przy ustalaniu oceny z edukacji artystyczno – technicznej i motoryczno – zdrowotnej należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

Ocena semestralna zawarta w “Karcie pracy i osiągnięć ucznia” posiada również zalecenia dla ucznia do dalszej pracy, zaś w ocenie opisowej na koniec roku zaleceń już nie ma.

7)W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I – III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.

 

2. Dokumentowanie oceny.

1)Oceny bieżące w formie punktowej wpisywane są do dziennika lekcyjnego, natomiast punkty wraz z komentarzem słownym wpisywane są do zeszytów pracy ucznia. Ocena również w formie punktowej występuje w “Karcie pracy i osiągnięć ucznia”.

2)Opisowe oceny końcoworoczne zapisuje się w dzienniku lekcyjnym i w arkuszach ocen.

 

3. Informacje zwrotne dla uczniów i rodziców.

1)Informacje o postępach ucznia i jego zachowaniu przekazuje nauczyciel na zebraniach i konsultacjach odbywających się zgodnie z terminarzem ustalonym przez dyrektora szkoły.

 

§ 110. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych w klasach IV- VIII

 

1. Ocenianie bieżące.

1)Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.

2)Ocenie podlegają:

 

a)Wiedza i umiejętności niezbędne do zdawania egzaminów.

b)Umiejętności komunikacyjne.

c)Umiejętność logicznego myślenia.

d)Umiejętność gromadzenia, poszukiwania, analizowania informacji.

e)Umiejętność analizowania i wyciągania wniosków.

f)Umiejętność współpracy.

g)Samodyscyplina.

h)Proponowanie własnych rozwiązań, samodzielne projektowanie i wykonywanie doświadczeń.

i)Umiejętność obsługi komputera.

 

3) Wiadomości i umiejętności ucznia sprawdza się stosując:

 

a)Formy ustne:

 

aa) odpowiedzi,

ab) wypowiedzi w klasie ( aktywność na lekcji),

ac) recytacje,

ad) sprawdziany techniki czytania i czytania ze zrozumieniem;

b)Formy pisemne:

 

ba) przedmiotowe badania wyników nauczania,

bb) prace klasowe,

bc) sprawdziany,

bd) dyktanda,

bf) kartkówki,

bg) testy,

bh) referaty,

bi) projekty,

bj) zadania domowe,

bk) prace dodatkowe;

c)Formy praktyczne:

 

ca) prace manualne,

cb) wkład pracy w zajęcia z wychowania fizycznego, muzyki, zajęć technicznych i plastyki;

d)Inne formy pracy.

 

2)Formy pisemne są oceniane za pomocą punktów przeliczanych na oceny według następujących progów punktowych:

 

a)minimum 95% – celujący,
b) minimum 90 % – bardzo dobry,
c) minimum 75 % – dobry,
d) minimum 50 % – dostateczny,
e) minimum 30 % – dopuszczający,
f) poniżej 30 % – niedostateczny.

3)Kryteria stosowane przy ocenianiu innych form pracy zawarte są w Przedmiotowych Zasadach Oceniania z poszczególnych przedmiotów.

4)W ocenianiu bieżącym stosuje się oceny cząstkowe w skali od 1,0 do 6,0 z uwzględnieniem części dziesiętnych, np. 1.0, 1.5, 2.0, 2.5, 3.0, 3.5, 4.0, 4.5, 5.0, 5.5, 6.0.

5)Nauczyciel na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o:

 

a)wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,

b)sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych,

c)warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z danego przedmiotu.

6)Wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie szkolne są zawarte w Przedmiotowych Zasadach Oceniania z każdego przedmiotu.

7)Po otrzymaniu informacji od pedagoga lub wychowawcy nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii lub orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu lub deficyty rozwojowe.

8)Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.

9)Przy ustalaniu ocen cząstkowych z wychowania fizycznego, zajęć technicznych, muzyki i plastyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego- także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.

10)Nauczyciel ma obowiązek poinformowania uczniów o sprawdzianie (obejmującym wiedzę i umiejętności z więcej niż 3 tematów lekcji) co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem. W tygodniu mogą odbyć się maksymalnie 3 takie sprawdziany, w tym nie więcej niż jeden dziennie. Uczeń ma prawo do poprawiania wyłącznie oceny niedostatecznej ze sprawdzianu.

11)Nauczyciel informuje uczniów o ocenach uzyskanych z kartkówki najpóźniej tydzień po jej napisaniu. Wyniki sprawdzianu przekazywane są najpóźniej po dwóch tygodniach.

12)Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia są udostępniane do wglądu uczniowi lub jego rodzicom ( prawnym opiekunom).

13)Uczeń nieobecny na zajęciach szkolnych, na których odbywał się pomiar wiedzy i umiejętności ma obowiązek zaliczenia opuszczonego sprawdzianu lub umiejętności przewidzianych programem w wyznaczonym przez nauczyciela terminie.

14)Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji (nie dotyczy to zapowiedzianych sprawdzianów i kartkówek) lub brak zadania domowego. Jeżeli zajęcia z danego przedmiotu odbywają się jeden raz w tygodniu – jedno nieprzygotowanie w semestrze, w pozostałych przypadkach – 2 lub więcej razy w semestrze.

 

 

§ 111. Ocenianie semestralne i roczne w klasach IV-VIII

 

 

1. Semestralne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali:

1)stopień celujący – 6;

2)stopień bardzo dobry – 5;

3)stopień dobry – 4;

4)stopień dostateczny – 3 ;

5)stopień dopuszczający – 2 ;

6)stopień niedostateczny – 1.

 

Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny od 2 do 6.

 

Negatywną oceną klasyfikacyjną jest ocena 1.

 

 

 

 

 

2.Kryteria oceny końcowej:

 

1)Ocena celująca

 Uczeń posiada rozległą wiedzę i umiejętności wyczerpujące zakres podstawy programowej przedmiotu w danej klasie oraz samodzielnie i twórczo rozwija własne zainteresowania.

 Dodatkowa wiedza i zdobyte umiejętności pochodzą z różnych źródeł. Samodzielnie potrafi interpretować ważne fakty, dokonać ich selekcji i ocenić je . Potrafi doskonale zaplanowć i zorganizować pracę. Wypowiedzi ustne i pisemne charakteryzują się wzorowym językiem. Na lekcjach jest bardzo aktywny. W myśleniu wykorzystuje wiedzę innych pokrewnych przedmiotów. Potrafi samodzielnie formułować i rozwiązywać problemy.

 

2)Ocena bardzo dobra

 Uczeń w stopniu bardzo dobrym opanował materiał programowy. Samodzielnie potrafi interpretować fakty przedmiotowe. Wykorzystuje różne źródła wiedzy. Potrafi zaplanować i zorganizować pracę. Łączy wiedzę z różnych przedmiotów. Chętnie podejmuje się prac dodatkowych. Wykazuje się aktywną postawą w klasie, uczestniczy w rozwiązywaniu zadań realizowanych przez grupę, często wykazuje własną inicjatywę.

 

3)Ocena dobra

 Uczeń zna i rozumie większość zagadnień poruszanych na lekcji, prawidłowo posługuje się terminologią przedmiotową. Inspirowany przez nauczyciela potrafi samodzielnie rozwiązywać zadania o pewnym stopniu trudności. Rozumie treść podstawowych zagadnień, umie je powiązać w związki przyczynowo – skutkowe. Jest aktywny na lekcjach, czynnie w nich uczestniczy. Zadania powierzone przez nauczyciela wykonuje samodzielnie.

 

4)Ocena dostateczna

 Wiedza ucznia jest wyrywkowa i fragmentaryczna. Opanował podstawowe elementy wiadomości i umiejętności programowych pozwalające mu na rozwiązanie najważniejszych zagadnień na lekcjach. Zna i rozumie podstawowe pojęcia. Potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych źródeł informacji. Potrafi wykonać proste zadania pisemne oparte na podręczniku. Jego aktywność na lekcjach jest sporadyczna.

 

5)Ocena dopuszczająca

 Uczeń ma duże braki w wiedzy i umiejętnościach. W minimalnym stopniu opanowuje zagadnienia omawiane na lekcjach. Przy pomocy nauczyciela lub kolegów potrafi wykonać proste polecenia wymagające zastosowania podstawowych umiejętności wymaganych w procesie uczenia się. Nie uczestniczy aktywnie w lekcji. Włącza się do pracy pod nadzorem nauczyciela. Odwzorowuje zaprezentowane przez innych elementy wiedzy.

 

6)Ocena niedostateczna

 Uczeń ma bardzo duże braki w zakresie podstawowej wiedzy i umiejętności. Nie rozumie prostych poleceń. Nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi odtworzyć fragmentarycznej wiedzy. Wykazuje się brakiem systematyczności i chęci do nauki. Nie podejmuje prób rozwiązania zadań przy pomocy nauczyciela.

 

3.Począwszy od klasy IV uczeń otrzymuje promocję do klasy wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych , określonych w szkolnym planie nauczania , uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.

4.Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu co najmniej wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu co najmniej wojewódzkim uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną. Listę konkursów upoważniających do otrzymania oceny celującej corocznie określa Dolnośląski Kurator Oświaty.

5.W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego i zajęć komputerowych.

Decyzje o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego i zajęć komputerowych podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.

Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych uniemożliwia ustalenie semestralnej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się “zwolniony” albo „zwolniona”.

Dyrektor zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.

6.Zasady oceniania z religii (etyki) regulują odrębne przepisy.

7.Ocena z dodatkowych zajęć edukacyjnych lub religii wlicza się do średniej ocen, ale nie ma wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.

W przypadku gdy uczeń uczęszczał na zajęcia religii i zajęcia etyki, do średniej ocen wlicza się ocenę ustaloną jako średnia z rocznych ocen klasyfikacyjnych uzyskanych z tych zajęć. Jeżeli ustalona w ten sposób ocena nie jest liczbą całkowitą, ocenę tę należy zaokrąglić do liczby całkowitej w górę.

 

 

 

§ 112. Dokumentowanie ocen

 

1.Oceny bieżące, semestralne i roczne notowane są przez nauczyciela w dziennikach lekcyjnych.

2.Oceny roczne zapisuje się w arkuszach ocen ucznia.

3.Uwagi o zachowaniu notowane są w zeszytach uwag prowadzonych dla klas IV-VI

( są załącznikami do dzienników).

 

§ 113. Informowanie o wynikach nauczania

 

1.Rodzice i uczniowie informowani są o osiągnięciach ucznia poprzez oceny cząstkowe, semestralne i roczne.

2.Sposoby informowania rodziców o efektach pracy ich dzieci:

 

1)zebrania ogólne,

2)zebrania klasowe,

3)konsultacje,

4)indywidualne rozmowy,

5)zapowiedziana wizyta w domu ucznia,

6)rozmowa telefoniczna,

7)korespondencja listowa,

8)adnotacja w zeszycie przedmiotowym,

9)poczta elektroniczna.

 

3.Wyniki nauczania przekazywane są przez wychowawców i nauczycieli przedmiotów w czasie zebrań i konsultacji odbywających się zgodnie z terminarzem ustalonym przez dyrektora szkoły.

4.Na 30 dni przed konferencją klasyfikacyjną uczeń ma prawo być poinformowany o przewidywanych ocenach. W przypadku zagrożenia oceną niedostateczną nauczyciel ma obowiązek poinformować o tym ucznia i jego wychowawcę miesiąc przed klasyfikacją. Wychowawca przekazuje informację rodzicom 30 dni przed klasyfikacją lub w przypadku braku osobistego kontaktu powiadamia ich listownie.

5.Rodzice mają prawo do wglądu do sprawdzianów i klasówek na zebraniach i konsultacjach. Na osobistą lub pisemną prośbę rodzica nauczyciel tworzy kserokopię sprawdzianu i przekazuje rodzicowi.

 

§ 114. Egzamin klasyfikacyjny

 

1.Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. 

2.Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny - na własną prośbę lub na prośbę rodziców (prawnych opiekunów).

3.Zgodę na egzamin klasyfikacyjny z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej ucznia wyraża rada pedagogiczna.

4.Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:

 

1)realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki,

2)spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

5.Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w pkt. 4b nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: zajęć technicznych, plastyki, muzyki i wychowania fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.

6.Uczniowi, o którym mowa w pkt. 4b, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.

7.Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem pkt. 8. Zadania do egzaminu przygotowuje nauczyciel egzaminator.

8.Egzamin z plastyki, zajęć technicznych, muzyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

9.Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

10.Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w pkt. 2, 3 i 4a, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych, wskazanego przez dyrektora.

11.Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w pkt. 4b przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą.

W skład komisji wchodzą:

1)dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze jako przewodniczący,

2)nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.

Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w ust.4 pkt. b, oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami) liczbę zajęć edukacyjnych, które uczeń może zdawać jako egzaminy w ciągu jednego dnia.

12.W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów- rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

13.Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający:

 

1)imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w pkt. 10, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia, o którym mowa w pkt. 4b – skład komisji,

2)termin egzaminu klasyfikacyjnego,

3)zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne,

4)wynik egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.

Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.

14.Ocena uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna.

15.Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

16.W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.

 

 

§ 115. Tryb i warunki uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny z zajęć edukacyjnych

 

1. Za przewidywaną ocenę roczną przyjmuje się ocenę zaproponowaną przez nauczyciela zgodnie z terminem ustalonym w Statucie Szkoły.

2.Uczeń może ubiegać się o podwyższenie przewidywanej oceny tylko o jeden stopień i tylko w przypadku gdy co najmniej połowa uzyskanych przez niego ocen cząstkowych jest równa ocenie, o którą się ubiega, lub jest od niej wyższa.

 3.Warunki ubiegania się o ocenę wyższą niż przewidywana:

1) frekwencja na zajęciach z danego przedmiotu nie niższa niż 80% (z wyjątkiem długotrwałej choroby);

2) usprawiedliwienie wszystkich nieobecności na zajęciach;

3) przystąpienie do wszystkich przewidzianych przez nauczyciela form sprawdzianów i prac klasowych;

4) uzyskanie z wszystkich sprawdzianów i prac pisemnych ocen pozytywnych

(wyższych niż ocena niedostateczna), również w trybie poprawy ocen niedostatecznych;

5)skorzystanie z wszystkich oferowanych przez nauczyciela form poprawy, w tym konsultacji indywidualnych.

4.Uczeń ubiegający się o podwyższenie oceny zwraca się z pisemną prośbą w formie podania do wychowawcy klasy, w ciągu 7 dni od ostatecznego terminu poinformowania uczniów o przewidywanych ocenach rocznych.

5.Wychowawca klasy sprawdza spełnienie wymogu w ust.4 pkt 1 i 2, a nauczyciel przedmiotu spełnienie wymogów ust. 4 pkt 3, 4 i 5.

6.W przypadku spełnienia przez ucznia wszystkich warunków z ust. 4, nauczyciel

przedmiotu wyrażają zgodę na przystąpienie do poprawy oceny.

7.W przypadku niespełnienia któregokolwiek z warunków wymienionych w punkcie 5. prośba ucznia zostaje odrzucona, a wychowawca lub nauczyciel odnotowuje na podaniu przyczynę jej odrzucenia.

8.Uczeń spełniający wszystkie warunki najpóźniej na 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej przystępuje do przygotowanego przez nauczyciela przedmiotu dodatkowego sprawdzianu pisemnego, obejmującego tylko zagadnienia ocenione poniżej jego oczekiwań.

9.Sprawdzian, oceniony zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania, zostaje dołączony do dokumentacji wychowawcy klasy.

10.Poprawa oceny rocznej może nastąpić jedynie w przypadku, gdy sprawdzian został zaliczony na ocenę, o którą ubiega się uczeń lub ocenę wyższą.

11.Ostateczna ocena roczna nie może być niższa od oceny proponowanej, niezależnie od wyników sprawdzianu, do którego przystąpił uczeń w ramach poprawy.

 

 

 

§ 116. Egzamin poprawkowy

 

1.Począwszy od klasy IV uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.

2.Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć komputerowych i zajęć technicznych oraz wychowania fizycznego, których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

3.Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.

4.Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

 

1)dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,

2)nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący,

3)nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.

 

5.Nauczyciel, o którym mowa w ust.4 pkt. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

6.Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:

 

1)nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,

2)imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,

3)termin egzaminu poprawkowego,

4)imię i nazwisko ucznia,

5)zadania egzaminacyjne,

6)ustaloną ocenę klasyfikacyjną.

 

7.Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

8.Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września rozpoczynającego się roku szkolnego.

9.Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.

10.Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia są zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

 

§ 117. Sposób odwołania się od oceny

 

1.Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć.

2.W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej.

3.Termin sprawdzianu ustala się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) w ostatnim tygodniu wakacji .

4.W skład komisji wchodzą:

 

1)dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,

2)nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

3)dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzących takie same zajęcia edukacyjne.

 

5.Nauczyciel, o którym mowa w pkt. 4 b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

6.Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, jeśli jest to jedyna lub jedna z dwóch ocen niedostatecznych ucznia.

7.Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:

 

1)skład komisji,

2)termin sprawdzianu,

3)zadania (pytania) sprawdzające,

4)wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.

 

Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.

8.Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

9.Powyższe przepisy stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego. Termin zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

 

 

 

 

§ 118. Ocenianie bieżące zachowania w klasach IV-VIII

 

1.Ocena zachowania jest wystawiana w oparciu o punktowy system oceniania. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ucznia ustala wychowawca klasy po uprzednim zasięgnięciu opinii nauczycieli, innych uczniów w klasie (0-10 pkt. przyznanych przez uczniów w każdym semestrze - wynik jest średnią arytmetyczną wszystkich punktów przyznanych przez uczniów klasy) oraz uwzględniając samoocenę zachowania ucznia (1-10 pkt. w każdym semestrze).

2.Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych jak i na promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem:

Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia , któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

3.Ustala się następującą skalę ocen:

 

1)wzorowe,

2)bardzo dobre,

3)dobre,

4)poprawne,

5)nieodpowiednie,

6)naganne.

 

4.Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:

 

1)wywiązywanie się z obowiązków ucznia,

2)postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,

3)dbałość o honor i tradycje szkoły,

4)dbałość o piękno mowy ojczystej,

5)dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,

6)godne, kulturalne zachowanie się w szkolne i poza nią,

7)okazywanie szacunku innym osobom.

 

5.Kryteria oceniania zachowania:

 

1)Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:

 

a)wyjątkowo sumiennie spełnia wszystkie wymagania szkolne, jest wzorem do naśladowania dla innych uczniów,

b)na tle klasy wyróżnia się kulturą osobistą wobec wszystkich pracowników szkoły i uczniów,

c)ubiera się skromnie, nie budzi kontrowersji swoim strojem i wyglądem,

d)szczególnie aktywnie uczestniczy w konkursach, zawodach, turniejach według swoich możliwości,

e)dba o piękno mowy ojczystej,

f)nie ulega nałogom palenia papierosów, alkoholu i środków odurzających.

 

2)Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

 

a)bez zastrzeżeń wywiązuje się z obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły,

b)aktywnie uczestniczy w zajęciach dydaktyczno-wychowawczych,

c)wykazuje dużą inicjatywę w pracy na rzecz klasy, szkoły i środowiska,

d)jest sumienny w wypełnianiu powierzonych zadań,

e)jego kultura osobista nie budzi zastrzeżeń ze strony nauczycieli i innych pracowników szkoły,

f)uczestniczy w szkolnych i pozaszkolnych zawodach i turniejach na miarę swoich możliwości,

g)szanuje podręczniki, mienie szkolne i mienie kolegów,

h)nie ulega nałogom i nie namawia do nich innych,

i)nie prowokuje konfliktów, kłótni, bójek, ma wysoką kulturę osobistą.

 

3)Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

 

a)dobrze wywiązuje się z obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły,

b)szanuje podręczniki, mienie szkolne i mienie kolegów,

c)nie ulega nałogom i nie namawia do nich innych,

d)nie ma uwag dotyczących agresji wobec innych i naruszania godności rówieśników,

e)wykazuje chęć współpracy z wychowawcą.

 

4)Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:

 

a)nie wywiązuje się w pełni z obowiązków ucznia wynikających ze statutu szkoły,

b)czasami lekceważy polecenia nauczycieli, wychowawców i innych pracowników szkoły,

c)nie zawsze zachowuje się właściwie na lekcjach,

d)nie uczestniczy, mimo uzdolnień, w konkursach, turniejach i zawodach,

e)nie w pełni i niesolidnie wykonuje powierzone zadania,

f)sporadycznie prowokuje konflikty,

g)często wymaga działań dyscyplinujących ze strony wychowawcy.

 

5)Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:

 

a)nie wywiązuje się z obowiązków ucznia wynikających ze statutu szkoły,

b)lekceważy nauczycieli i innych pracowników szkoły,

c)dewastuje mienie szkolne lub niszczy własność kolegów,

d)stosuje szantaż i zastraszanie,

e)prowokuje konflikty i bójki,

f)ulega nałogom,

g)często łamie regulamin szkoły, a prowadzone działania wychowawcze dają krótkotrwały efekt.

 

6)Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:

 

a)całkowicie lekceważy obowiązki ucznia wynikające ze statutu szkoły,

b)w rażący sposób narusza normy współżycia społecznego w szkole, grupie i w środowisku, co przejawia się często agresją, kradzieżami, szantażem, wyjątkową arogancją, poniżaniem innych, dewastacją mienia szkoły i innych,

c)psychiczne lub fizyczne znęca się nad słabszymi,

d)w umyślny sposób naraża zdrowie swoje i innych,

e)działa w nieformalnych grupach takich jak bandy czy gangi młodzieżowe na terenie szkoły i poza nią,

f)wagaruje, ucieka ze szkoły,

g)wchodzi w konflikt z prawem a działania wychowawcze nie przynoszą oczekiwanych efektów.

 

6.Zachowanie ucznia dokumentowane jest na bieżąco w zeszycie uwag (w jednakowej formie dla każdego oddziału), który jest dołączony do dziennika lekcyjnego. Zeszyt uwag pełni funkcję informacyjną i pomocniczą w trakcie ustalania oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia. Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo wglądu do dziennika lekcyjnego i zeszytu uwag wyłącznie w części dotyczącej ich dziecka.

7.Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o:

 

1)warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania,

2)warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,

3)skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

8. Na początku każdego semestru uczeń otrzymuje 100 pkt. (odpowiednik dobrego zachowania).

Przykłady oczekiwanych dobrych zachowań uczniów w szkole, które mają wpływ na podwyższenie oceny zachowania ucznia:

 Uczeń:

1)Reprezentuje szkołę w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych +5 pkt. (zajęcie wysokiego miejsca premiowane jest uzyskaniem oceny 6.0 z danego przedmiotu)

2)Pomaga w organizowaniu imprez szkolnych i klasowych: 5-10 pkt.

3)Jest punktualny i nie opuszcza lekcji bez usprawiedliwienia:

a)brak spóźnień +10 pkt. w semestrze,

b)brak godzin nieusprawiedliwionych +10 pkt. w semestrze.

4)Pomaga nauczycielom i innym pracownikom szkoły +5-10 pkt. (za każdą pomoc).

5)Bierze udział w akcjach charytatywnych, ekologicznych, zbiórkach żywności itp. +10 pkt. (za każdą akcję).

6)Wzorowo zachowuje się na wycieczkach, w muzeum, w kinie itp. +5-10 pkt. (za każde wyjście lub wycieczkę).

7)Wzorowo zachowuje się w czasie imprez szkolnych, przedstawień i koncertów, organizowanych na terenie szkoły +5 pkt. (za każdą imprezę).

8)Wyróżnia się wysoką kulturą osobistą +5-20 pkt. w semestrze.

9)Terminowo wywiązuje się z zadań określonych przez wychowawcę (np. przynoszenie zgody na wycieczkę, wpłata składki na koncert itp.) +5 pkt. (za każde zadanie).

10)Dba o estetykę i wygląd gabinetu (bierze udział w dekorowaniu sali, tworzeniu gazetki, sprzątaniu itp.) +5 pkt. (za każde zadanie).

11)Występuje w uroczystościach szkolnych (regularnie uczestniczy w próbach) +10 pkt. (za każdy występ).

12)Do dyspozycji wychowawcy +20 pkt. w każdym semestrze.

13)Samoocena ucznia 1-10 pkt. w każdym semestrze.

14)Ocena innych uczniów klasy 1-10 pkt. w każdym semestrze (średnia arytmetyczna wszystkich uzyskanych punktów).

 

Uczniowie przynoszący do szkoły zakupione przedmioty (gąbki, baterie, papier ksero, kwiatki itp.) otrzymują pochwałę ustną.

 

9. Przykłady niewłaściwych postaw, które mają wpływ na obniżenie oceny zachowania:

Uczeń:

1)Nieodpowiednio zachowuje się w czasie LEKCJI (rozmawia, przeszkadza, kręci się, huśta na krześle, przeklina, chodzi po sali, je i pije bez zgody nauczyciela itp.) -5 pkt. (symbol L).

2)Nieodpowiednio zachowuje się na PRZERWIE (biega, krzyczy, popycha kolegów, zaśmieca korytarze, dokucza innym, niszczy dekoracje szkolne i zieleń na terenie szkoły itp.) -5 pkt. (symbol P).

3)Spóźnia się na lekcje -3 pkt. (za każde spóźnienie).

4)Opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia -5 pkt. (za każdą godzinę nieusprawiedliwioną).

5)Niszczy sprzęt szkolny (np. pisze po ławkach i ścianach) -15 pkt.

6)Bierze udział w bójce od -20 do -10 pkt.

7)Nieodpowiednio zachowuje się w stosunku do nauczycieli, pracowników obsługi od -20 do -10 pkt.

8)Odmawia udziału (po przygotowaniu przez nauczyciela na zajęciach pozalekcyjnych) w niepłatnych konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych -20 pkt.

9)Znęca się nad zwierzętami -20 pkt.

10)Bierze rzeczy osobiste nauczyciela i kolegów bez ich zgody od -20 do -5 pkt.

11)Swoim zachowaniem stwarza zagrożenie dla siebie i dla innych na terenie szkoły i na wycieczkach -30 pkt.

12)Pije alkohol, pali papierosy, bierze narkotyki -50 pkt.

13)Kradnie, wyłudza pieniądze -50 pkt.

14)Wyróżnia się strojem i wyglądem zewnętrznym niestosownym dla ucznia szkoły podstawowej (makijaż, noszenie przesadnej biżuterii, zbyt krótkich spódniczek i spodenek oraz bluzeczek na ramiączkach itp.) od -10 do -5 pkt.

15)Nie wywiązuje się w terminie z wyznaczonych mu zadań -5 pkt. (za każde zadanie).

Uczeń może otrzymać punkty (dodatnie i ujemne) za inne elementy nieuwzględnione w niniejszym wykazie.

Nauczyciele zapisują punkty w zeszycie uwag dołączonym do dziennika lekcyjnego.

10. Sposób przeliczania punktów na ocenę końcową:

Zachowanie

Ilość uzyskanych punktów

Dodatkowe kryteria

Wzorowe

200 pkt. i więcej

Oceny wzorowej nie może mieć uczeń, który w ciągu semestru otrzymał 50 lub więcej punktów ujemnych bez względu na to ile punktów dodatnich zgromadził.

Bardzo dobre

150-199 pkt.

Oceny bardzo dobrej nie może mieć uczeń, który w ciągu semestru otrzymał 100 lub więcej punktów ujemnych.

Dobre

100-149 pkt.

Oceny dobrej nie może mieć uczeń, który w ciągu semestru otrzymał 150 lub więcej punktów ujemnych.

Poprawne

 50- 99 pkt.

 

Nieodpowiednie

 Poniżej 49 pkt.

Uczeń nie wykazuje licznych zachowań, które opisane są przy ocenie nagannej.

Naganne

Poniżej 0 pkt.

Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który przejawia liczne negatywne zachowania wpływające demoralizująco na innych uczniów:

-używa środków odurzających,

-narusza prawa współżycia społecznego poprzez arogancję, wulgarność, przemoc psychiczną lub fizyczną,

-systematycznie uchyla się od obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki,

-bierze udział w działalności grup przestępczych.

 

Ocenę semestralną wystawia nauczyciel wychowawca według powyższego wzoru.

Ocenę roczną wystawia wychowawca uwzględniając oceny z dwóch semestrów (ocena może ulec zmianie w uzasadnionych przypadkach po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej).

11. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

 

§ 119. Sposób odwołania się od oceny zachowania

1.Rodzice uczniów (prawni opiekunowie) mają prawo do uzyskania informacji o zachowaniu się ucznia na bieżąco.

2.Na tydzień przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciel – wychowawca informuje ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej dla niego ocenie zachowania (rocznej, semestralnej).

3.Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły jeśli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

4.W przypadku, gdy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

5.W skład komisji wchodzą:

 

1)dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

2)wychowawca klasy,

3)wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,

4)pedagog ,

5)psycholog, jeśli jest zatrudniony w szkole,

6)przedstawiciel samorządu uczniowskiego,

7)przedstawiciel rady rodziców.

 

6.Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.

7.Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:

 

1)skład komisji,

2)termin posiedzenia komisji,

3)wynik głosowania,

4)ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

 

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

8.Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, nie może jej zmienić decyzja „wyższej instancji”.

 

§ 120. Promowanie i ukończenie szkoły

 

1.Uczeń kończy szkołę podstawową :

 

1)Jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem art. 9 pkt. 2.

2)Jeżeli ponadto przystąpił do sprawdzianu.

 

2.Świadectwo z wyróżnieniem w klasie IV – VII otrzymuje uczeń, który ma średnią ocen końcowych co najmniej 4,75( średnia liczona jest do drugiego miejsca po przecinku, bez zaokrąglania) i co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

3.Świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem otrzymuje uczeń, który ma średnią ocen końcowych co najmniej 4,75 ( średnia liczona jest do drugiego miejsca po przecinku, bez zaokrąglania) i co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

Informacja powiązana z wydziałem:   Szkoła Podstawowa nr 6
  METRYKA INFORMACJI
Osoba, która wytworzyła informację:   Agnieszka Kawa
Osoba, która wprowadziła informację do BIP:   Agnieszka Kawa
Autor ostatniej poprawki:   Agnieszka Kawa
Osoba, która zweryfikowała informację w BIP:   Agnieszka Kawa
Data wytworzenia informacji:  09.02.2021
Data wprowadzenia do BIP:  09.02.2021 06:21
Data weryfikacji:   09.02.2021 06:32
Data ostatniej zmiany:   09.02.2021 06:32 Rejestr zmian